مهارت های مشاوره ای مورد نیاز معلمان کلاسهای چند پایه |
کد مقاله : 1143-CNF |
نویسندگان |
مهناز کبودی * دانشگاه فرهنگیان |
چکیده مقاله |
نویسنده در این مقاله قصد دارد با تمرکز بر مسائل، مشکلات و نیازهای شناختی و غیر شناختی دانش آموزان کلاسهای چند پایه و با در نظر گرفتن سر فصل دروس آموزش ابتدایی، به ضرورت کسب دانش و مهارت مشاوره ای لازم، برای معلمان کلاسهای چند پایه بپردازد. به همین منظور، نویسنده با استفاده از روش کتابخانه ای و با تمرکز بر نتایج تحقیقات انجام شده، به شناسایی مسائل و مشکلات دانش آموزان کلاسهای چند پایه پرداخته و با اشاره به اهمیت نقش برخی دروس در شکل دهی و افزایش مهارتهای مشاوره ای مورد نیاز معلمان ابتدایی و کلاسهای چند پایه، به لزوم توجه ویزه دانشجو معلمان به دروس یاد شده تاکید نموده است. با توجه به عدم وجود مشاور در مدارس ابتدایی و دشواری دسترسی دانش آموزان کلاسهای چند پایه به خدمات مشاوره ای موجود در مناطق شهری، برای آنکه معلم در این کلاسها تدریس رضایت بخش و کارآمدی داشته باشد بهتر است تا حد امکان با مهارتهای مشاوره ای مورد نیاز و متناسب با مشکلات دانش آموزان کلاسهای چند پایه، آشنا شده و در بکارگیری آنها تسلط یابد تا در مواقع لزوم بتواند به ایفای نقش مشاوره ای خود پرداخته و به دانش آموزان در رفع مشکلات شناختی و غیر شناختی کمک نماید. به همین منظور، توجه ویژه به چهار درس از دروس دوره کارشناسی شامل اصول و فنون مشاوره، نظریه های یادگیری، روانشناسی تربیتی و اختلالات یادگیری میتواند دانشجویان را برای مواجهه با مشکلات و نیازهای مشاوره ای دانش آموزان کلاسهای چند پایه آماده نماید. |
کلیدواژه ها |
نیازهای شناختی و غیر شناختی، کلاسهای چند پایه، اصول و فنون مشاوره، نظریه های یادگیری، روانشناسی تربیتی |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |