به کارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش کلاس‌های چندپایه
کد مقاله : 1141-CNF (R1)
نویسندگان
علی امیری *
دانشگاه فرهنگیان - پردیس شهید رجایی کرمانشاه
چکیده مقاله
گسترش روزافزون فناوری اطلاعات و ارتباطات و استفاده از این فناوری‌ها موجب شده است عصر جدیدی در زندگی جوامع بشری آغاز گردد و توسعه آن در نظام رسمی آموزش‌وپرورش کشورهای پیشرو، باعث افزایش فرصت‌های یادگیری و دسترسی آسان به منابع آموزشی و یادگیری شده است. در نظام آموزشی مقطع تحصیلی ابتدایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است به همین دلیل باید بهترین امکانات پیشرفته به‌کاربرده شود تا یادگیری و آموزش اثربخش‌تر باشد که یکی از این امکانات مدرن به‌کارگیری فناوری اطلاعات به‌ویژه در آموزش کلاس‌های چندپایه است. بر اساس یافته‌های روان‌شناسی یادگیری، دانش آموزان از طریق دیدن و به‌کارگیری وسایل مختلف، مطالب درسی را بهتر و راحت‌تر می‌آموزند؛ زیرا وسایل کمک‌آموزشی به سبب فعال کردن حواس مختلف در دانش آموزان، امر آموزش را واقعی‌تر، عملی‌تر و دل‌پذیرتر می‌سازند. هدف از این پژوهش، بررسی فرصت‌ها و محدودیت‌های استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش کلاس‌های چندپایه می‌باشد. برای رسیدن به هدف این پژوهش، اطلاعات با استفاده از منابع کتابخانه‌ای (کتاب‌ها و مجلات) و اینترنتی (مقالات) جمع‌آوری و سپس مقالات و مطالبی که با موضوع ارتباط بیشتری داشتند، انتخاب و مطالب آن‌ها استخراج شد. به‌طورکلی نتایج این تحقیق نشان داد که می‌توان فناوری اطلاعات و ارتباطات را به‌عنوان وسیله تأثیرگذار در فرایند یاددهی- یادگیری و همچنین به‌عنوان ابزاری نیرومند برای ارتقای کیفیت و کارآیی آموزش و یادگیری در کلاس‌های چندپایه مورداستفاده قرارداد.
کلیدواژه ها
فناوری اطلاعات و ارتباطات، آموزش، کلاس‌های چندپایه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر