چرایی عدم اجرای طرح یاریگران زندگی در کلاس های چند پایه
کد مقاله : 1140-CNF (R1)
نویسندگان
صغری رحیم زاده *
مشاور / شاغل در هسته مشاوره ناحیه دو شهر کرمانشاه
چکیده مقاله
طرح یاریگران زندگی از جمله طرح های مهم در حوزه آسیب های اجتماعی و پیشگیری از مصرف مواد مخدر است. هدف اصلی این طرح خودداری از تجربه مواد مخدر و کاهش تمایل به مصرف و پیشگیری از آسیب های اجتماعی در دانش آموزان با تاکید بر آموزش مهارت ده گانه و تاب آوری است. در این پژوهش با هدف بررسی چرایی عدم اجرای طرح یاریگران زندگی در کلاس های چند پایه در آموزش و پرورش ناحیه دو کرمانشاه، با روش مصاحبه نیمه ساختار یافته انجام گرفت. این جامعه متشکل از 30 نفر معلم شاغل در مدارس چندپایه است که به روش تصادفی ساده انتخاب شد. یافته های حاصل از تجزیه و تحلیل پاسخ این معلمان حاکی از آن است که در مجموع مشکلات خاصی همچون کمبود وقت، نقصان تجربه و کمبود اطلاعات معلمان مدارس چند پایه در امر تدریس و کلاس داری حرفه‌ای، عدم نظارت و همکاری خانواده ها در امر تعلیم و تربیت، عدم آموزش های لازم و کافی در زمینه مهارت های زندگی به معلمان شاغل در این مدارس، پیش بینی واحدهای لازم و مناسب در برنامه درسی دانشجویان رشته ی آموزش ابتدایی جهت آشنایی و انجام امور مشاوره ای، عدم هماهنگی بین مدرسه و خانواده و کمبود تجهیزات آموزشی منجر به نارضایتی معلمان می‌گردد مخصوصاً در مواردی که معلم به عنوان مدیر، دفتر دار، خدمتگزار، معاون، نامه رسان هم ایفای نقش می‌کند و در کلاس نیز باید بیش از یک معلم تک پایه مهارت، توانایی و اطلاعات داشته باشد.
کلیدواژه ها
کلاس های چند پایه ، یاریگران زندگی ، چرایی، عدم اجرا
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر