روش ها و الگوهای نوین تدریس علوم تجربی در کلاسهای چند پایه
کد مقاله : 1134-CNF
نویسندگان
رحمن عابدینی *
دانشگاه فرهنگیان حکیم فردوسی کرج
چکیده مقاله
چکیده
تدریس علوم تجربی دارای دو جنبه می باشد یکی خود علم و مفاهیم علمی و محتوای آن هست که دانش آموزان باید یاد بگیرند یا بهتر بگوییم چگونگی یادگیری علم را یاد بگیرند و جنبه دیگر آن روش تدریس علوم تجربی است که معلمان باید بیاموزند که چگونه و با چه روشهای مفاهیم علمی را به شاگردان آموزش بدهند و الگوها و شیوهای نوین جدید را در این امر خطیر به کار گیرند.
همچنین با توجه آمار یک میلیون نفری دانش آموزان و وجود ۴۴ هزار کلاس چند پایه‌ای در کشورکه یک معلم مسئولیت تدریس این کلاس‌ها را برعهده دارد(به نقل از معاون آموزش و پرورش ابتدایی). آموزش اثربخش در این کلاس ها نیاز به معلمان با انگیزه و فعال وآگاه به روش های تدریس نوین دارد. همچنین نگاه ویژه مدیران و برنامه ریزان را می طلبد. توصیه اغلب متخصصان حوزه آموزش در درس علوم تجربی استفاده از روش هایی است که دانش آموز خود با انجام فعالیت های عملی دانش خود را بسازد و روش یادگیری را بیاموزد. در این راستا روش تدریس کاوشگری و حل مسیله توسط نویسندگان کتاب درسی توصیه شده است. با توجه به اینکه اغلب دانشجو معلمان که سالهای اول تدریس خود را در کلاس های چند پایه خواهند گذراند در این مقاله نگاهی به چند روش فعال تدریس از جمله کاوشگری و روش 5e و مثال هایی برای بکارگیری این روش ها در درس علوم تجربی در کلاس های چند پایه می اندازیم.
کلیدواژه ها
کلمات کلیدی: کلاس های چند پایه- روش تدریس کاوشگری –روش تدریس5e– آموزش علوم تجربی
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر