خلاقیت معلم و تأثیر آن بر یادگیری دانش‌آموزانِ کلاس‌هایِ چند پایه
کد مقاله : 1128-CNF
نویسندگان
سید خبات نی‌نوا *
دانشگاه آزاد همدان و دبیر شاغل در مدارس تیزهوشان ناحیه یک شهرستان سنندج
چکیده مقاله
هدف از این مطالعه بررسی خلاقیت معلم و تأثیر آن بر کیفیت آموزش و پرورشِ دانش‌آموزانِ کلاس‌هایِ چند پایه در کشور ایران است. معلمان به‌عنوان مجریان تعلیم و تربیت، نقش مهمی در رسیدن به اهداف آموزش و پرورش دارند و فعالیت آن‌ها از آن جهت مورد توجه است که می-تواند سبب شکوفا شدن استعدادهای دانش‌آموزان و تقویت مهارت‌ها و قابلیت‌های آنان شود. روش به‌کار گرفته شده در این پژوهش، روش اسنادی است که برای گردآوری اولیه استفاده شده است؛ این مطالعه کیفی و از نوع مروری-روایتی است که با استفاده از روش کتابخانه‌ای صورت گرفت. حاصل جمع‌آوری و بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که آموزش چندپایه در بیشتر سیستم‌های آموزشی سراسر دنیا رایج است. و تعداد مدارس با کلاس‌های چندپایه رو به افزایش است. تجربیات یادگیری مشارکتی اثربخش‌تر از یادگیری انفرادی می‌باشد. یادگیری مشارکتی و جمعی، سبب انگیزش بیشتر در فراگیران می‌شود و در آن‌ها نگرش مثبت ایجاد می‌کند. که در راستای بهبود یادگیری دانش-آموزان و پیشرفت تحصیلی آنان پیشنهاد می‌گردد روش تدریس گروهی و همزمان موضوعات مشترک با سطوح پیچیدگی متفاوت در کلاس-های چندپایه به‌عنوان یکی از روش‌های نوین تدریس در دوره‌های بدو خدمت برای معلمان جدیدالاستخدام و همچنین در مراکز تربیت معلم مورد توجه اساتید و مدرسان قرار گیرد و در دوره‌های ضمن خدمت جهت توانمندسازی معلمان چندپایه به آنان آموزش داده شود.
کلیدواژه ها
کلمات کلیدی: خلاقیت، دانش‌آموزان، کلاس‌های چند پایه، معلم، یادگیری.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر