نقش شیوه‌های فرزندپروری ادراک شده مادر و اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان چندپایه
کد مقاله : 1127-CNF (R1)
نویسندگان
فاطمه آقایی میبدی *1، فاطمه هاشمیان2، مهوش جوادی نژاد اردکانی3
1کارشناسی ارشد علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردکان.
2کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه علوم تحقیقات، اهواز، ایران.
3کارشناسی ارشد مشاوره و راهنمایی، دانشگاه آزاد اسلامی یزد
چکیده مقاله
پژوهش حاضر، با هدف نقش شیوه‌های فرزندپروری ادراک شده مادر و اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان چندپایه انجام شد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی از نوع پژوهش های همبستگی و از لحاظ هدف از نوع پژوهش های کاربردی است. جامعه آماری پـژوهش شامل کلیه دانش‌آموزان چندپایه شهرستان ماهشهر با تعداد 73 نفر بود که با استفاده از جدول مورگان و روش نمونه‌گیری تصادفی ساده 69 دانش‌آموز به عنوان نمونه انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان در پژوهش به پرسشنامه‌های اضطراب اجتماعی جرابک (1996) و پرسشنامه سبک فرزندپروری ادراک شده گرولینک و همکاران (1997) پاسخ دادند. جرابک (1996) روایی پرسشنامه اضطراب اجتماعی مطلوب ارزیابی نموده و پایایی آن را نیز با استفاده از آلفای کرونبخ محاسبه و 87/0 گزارش کرد. همچنین گرولینک و همکاران (1997) روایی پررسشنامه سبک فرزندپروری ادراک شده را مطلوب و پایایی کلی مقیاس را 93/0 و برای زیر مقیاس درگیری 64/0، حمایت از خودمختاری 84/0 و برای گرمی83/0گزارش کردند. داده‌ها با استفاده از آزمون همبستگی پیرسون و با بهره‌گیری از نرم‌افزار spss26 تحلیل شد. یافته‌های پژوهش پژوهش نشان داد که بین شیوه‌های فرزندپروری ادراک شده و ابعاد آن (اشتغال مادر به فرزند، حمایت از خودمختاری فرزند از طرف مادر) با گرمی مادر با اضطراب اجتماعی دانش‌آموزان رابطه منفی معنی‌داری وجود دارد(001/0>P).
کلیدواژه ها
اضطراب اجتماعی، فرزندپروری ادراک شده مادر، دانش‌آموزان چندپایه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر