آموزش آنلاین کلاس های چندپایه روستایی در متن بیماری کووید 19: پیشنهاد یک رویکرد فراگیر |
کد مقاله : 1126-CNF |
نویسندگان |
فرخ فیضی *1، رضا یارویسی2 1دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران 2هِیأت علمی دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه |
چکیده مقاله |
در این مطالعه به چالش های آموزشی پیش روی دانش آموزان کلاس های چندپایه روستایی در متن بیماری همه گیر جهانی کووید 19، پرداخته شده است. دانش آموزان روستایی در این دوره، در تلاش برای تطبیق با یک شیوه ی جدید از زندگی و یادگیری، با چالش های بی سابقه ای روبرو هستند. این مطالعه با هدف ایجاد آینده ای بهتر برای این دانش آموزان و در راستای تحقیقات انتقادی از وضعیت موجود صورت گرفت. به منظور جمع آوری داده ها از شیوه ی اقدام پژوهی مشارکتی استفاده گردید. در این مطالعه در مجموع 12 دانش آموز از کلاس های چندپایه ابتدایی (پایه های چهارم، پنجم و ششم) و 6 معلم شرکت کردند. این مطالعه به دو سوال اساسی پاسخ می دهد: چالش های یادگیری فراگیران روستایی در زمان بیماری کووید 19 چیست؟ چگونه می توان آموزش و یادگیری آنها را تقویت نمود؟ نتایج پژوهش نشان داد در حالی که سیستم تصمیم گیر آموزش ما یادگیری آنلاین را به عنوان تنها جایگزین در این زمان ترویج نمود، بسیاری از دانش آموزان روستایی از تدریس و یادگیری محروم بودند. این موضوع به دلایلی نظیر کمبود منابع سخت افزاری برای اتصال به اینترنت، عدم پوشش شبکه ای اینترنت در بسیاری از روستاها، سیستم مدیریت یادگیری ضعیف، فقر اقتصادی، هزینه ی سنگین مالی استفاده از اینترنت، ضعف و یا نبود دانش فناورانه لازم در برخی از معلمان روستایی، عدم وجود کافی نت ها در روستاها، نبود اینترنت ثابت ای دی اس ال در روستاها، نتوانسته است جوابگوی نیازهای آموزشی دانش آموزان روستایی باشد. |
کلیدواژه ها |
کلاس های چندپایه، مدارس روستایی، کووید 19، آموزش آنلاین |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |