بررسی تطبیقی آموزش چندپایه دورة ابتدایی در کشورهای جمهوری اسلامی ایران و کانادا (با تاکید بر تربیت معلم چندپایه)
کد مقاله : 1125-CNF
نویسندگان
ایمان قدرتی *1، زهرا محمدپور2
1علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، بجنورد، ایران
2دانشجوی کارشناسی رشته آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی
چکیده مقاله
هدف پژوهش حاضر، مقایسة وجوه اشتراک و افتراق کلاس‌های چندپایه ایران و کانادا با تاکید بر تربیت معلم است. روش پژوهش حاضر توصیفی و با استفاده از الگوی بردی است که شامل چهار مرحله توصیف، تفسیر، همجواری و مقایسه است. یافته‌های پژوهش حاکی از آن است که در دو کشور مورد مطالعه معلمان چندپایه همان تربیت معلم آموزش ابتدایی عادی را می‌گذرانند، با این تفاوت که در کانادا، دانشجومعلمان با مفهوم و مبانی چندپایه، برنامه‌ریزی، سازمان‌دهی، استراتژی‌ها و روش‌های مناسب برای آن کلاس‌ها آشنا می‌شوند؛ حال آن‌که در برنامه تربیت معلم ایران برنامه‌ای بسیار محدود راجع به کلاس‌های چندپایه وجود دارد. برای آموزش ضمن‌خدمت معلمان چندپایه در کشور کانادا وب سایت‌های مختلفی طراحی و راه‌اندازی شده است که علاوه به آموزش و ارائة اطلاعات و آگاهی‌های لازم در مورد کلاس‌های چندپایه، ارتباط اینترنتی، الکترونیکی معلمان مبتدی با معلمان مجرب چندپایه را میسر می‌سازد. همة داوطلبان حرفة معلمی در این دو کشور، جهت پذیرش، بایستی در آزمون ورودی دانشگاه و مصاحبه شرکت کنند و موفقیت لازم را کسب نمایند؛ همین طور دارای گواهینامة دیپلم، سلامت کامل جسمی و روانی باشند و سابقة محکومیت کیفری و جزایی نداشته باشند. علاوه بر این، توانایی در زبان انگلیسی در کانادا جهت پذیرش ضروری است.
کلیدواژه ها
تطبیقی، ابتدایی، چندپایه، ایران، کانادا
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر