یادگیری معکوس و آموزش در کلاسهای چند پایه؛ پتانسیل مغفول
کد مقاله : 1115-CNF
نویسندگان
پروین صمدی1، مریم ابراهیم پور *2
1دانشیار مطالعات برنامه درسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2کارشناس آموزش/ دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
تعلیم و تربیت حق تمامی کودکان است و نظام آموزش و پرورش زمینه و فرصت این یادگیری را فراهم می سازد. کلاس های چندپایه امکان دسترسی دانش آموزان مناطق محروم ، مرزی، دوردست و کم جمعیت را به آموزش فراهم نموده است. با توجه به شرایط خاص اینگونه کلاس ها ارائه راهبردهای آموزشی نوین برای ارتقا و کارایی بیشتر این گونه مدارس تک معلمی با لحاظ نمودن ویژگی های خاص آنها مفید می باشد. یکی از این راهبردهای یادگیری، کلاس های معکوس می باشد که فرصت های یادگیری جدیدی را پیش روی معلم و دانش آموزان قرار می دهد. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی به کارگیری یادگیری معکوس در کلاس های چند پایه بوده است. روش شناسی این تحقیق از نوع توصیفی (مطالعه ی کتابخانه ای) و تحلیل اسنادی می باشد. جامعه پژوهش اسناد و مدارک موجود )کتاب ها، طرح های پژوهشی، مقالات، اسناد بالادستی آموزش و پرورش) مرتبط با حوزه مورد مطالعه بوده است. در این پژوهش ابتدا به موارد مرتبط با این موضوع در اسناد پشتیبان آموزش و پرورش اشاره شده و در ادامه مسائل و ویژگیهای کلاس های چندپایه و کلاس معکوس بررسی و همچنین توجه به ظرفیت های یادگیری معکوس که می تواند فرصت های یادگیری جدیدی در کلاس های چندپایه ایجاد نماید، پرداخته شده است.
کلیدواژه ها
کلاس های چند پایه، یادگیری معکوس، کلاس معکوس، فناوری اطلاعات و ارتباطات.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی