بررسی و تحلیل چالش ها و فرصت های آموزش با بهره گیری از روشهای تدریس موثر در کلاسهای چند پایه در مدارس عشایری استان خوزستان
کد مقاله : 1110-CNF (R1)
نویسندگان
فاطمه بهراهیمی *
آموزش و پرورش عشایر منطقه گتوند،استان خوزستان
چکیده مقاله
هدف این پژوهش،بررسی چالش ها،فرصت ها و روش های تدریس موثردرکلاسهای چند پایه درمدارس عشایری استان خوزستان می باشد .روش تحقیق کیفی ونوع آن کاربردی می باشد.جامعه آماری پژوهش شامل معلمان مدارس چندپایه ابتدایی استان خوزستان می باشد که درسال تحصیلی ۱۳۹9-1398 مشغول فعالیت بوده اند.یافته‌های این پژوهش،نشانگرچالشهای آموزشی درکلاسهای چندپایه است که می‌توان آنرا به دودسته:چالشهای( آموزشی) مانند:کمبود زمان،فقدان تجهیزات وامکانات ووسایل آموزشی،حجم زیاد کتابهای درسی،تفاوت سنی دانش آموزان،مختلط بودن دانش آموزان ونیزضعف علمی دانش‌آموزان وخانواده‌هاو ... اشاره کرد . چالشهای (غیرآموزشی) شامل: فقرمالی،سوتغذیه،مشغله کاری معلمان،بی ثباتی نیروهای آموزشی (معلم)درکلاسهای چندپایه و... تقسیم بندی کرد .درکنارچالش‌های موجود،محاسنی مانند فعال بودن وهمیاری دانش آموزان درامریادگیری تقویت روحیه ومسئولیت پذیری،تعامل اجتماعی بالای دانش آموزان باهمدیگر،تکرارویادآوری مطالب وجود دارد. باآماده سازی بسترمناسب برای معلمان واستفاده ازشیوه هاوالگوهای مناسب تدریس شامل1- شیوه کلاس محوری 2-شیوه تدریس ماده درسی واحد به صورت همزمان به تمام پایه ها3-شیوه ی تدریس مواددرسی مختلف بااهداف مشترک به چند پایه در یک زمان، می توان کلاس های چندپایه را به عنوان یک فرصت آموزش درنظرگرفت نه یک بحران.
کلیدواژه ها
چند پایه – مدارس عشایری – روشهای تدریس-
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر