بررسی موانع و مشکلات اجرای طرح ارزشیابی کیفی توصیفی در کلاس های چندپایه به منظور ارائه راهکارهایی جهت اصلاح آن ها در نظام آموزش و پرورش ایران |
کد مقاله : 1102-CNF (R1) |
نویسندگان |
میلاد مرادی بهپور * دانشجوی کارشناسی ارشد رشته برنامه ریزی درسی گروه علوم تربیتی،دانشکده ادبیات و علوم انسانی،دانشگاه شاهد.تهران |
چکیده مقاله |
هدف از پژوهش حاضر تحلیل و بررسی موانع و مشکلات اجرای طرح ارزشیابی کیفی- توصیفی در کلاس های چندپایه به منظور ارائه راهکارهایی جهت اصلاح آنها می باشد. ارزشیابی کیفی-توصیفی به سبب ارائه بازخورد های اصلاحی، ارزشیابی مداوم و مستمر، کاهش مردودی، کاهش اضطراب و... جایگزین ارزشیابی سنتی گردید. در برنامهریزی و تدوین ارزشیابی توصیفی همواره کلاس های تک پایه مد نظر قرار گرفته و از کلاس های چند پایه غفلت شده است و مشکلات این نوع کلاس ها در تدوین طرح ارزشیابی کیفی- توصیفی مورد نظر نبوده است. بنابر توضیحات ارائه شده، روش پژوهش حاضر تحلیل اسناد، مقالات،کتب،پایان نامه ها و... است تا موانع و مشکلات طرح ارزشیابی کیفی-توصیفی درکلاس های چندپایه مورد بررسی قرار گیرد و راهکارهایی جهت اصلاح آنها ارائه گردد. در این راستا ابتدا کلیاتی از طرح ارزشیابی کیفی-توصیفی و ضرورت جایگزینی آن با طرح ارزشیابی سنتی بیان شده است. سپس مسئله، ضرورت اجرای تحقیق و اهداف تحقیق توضیح داده شده است. در ادامه یافته های پژوهش به تفصیل ارائه گردیده و در انتها همراه با نتیجه گیری از پژوهش راهکارهایی جهت اصلاح طرح ارزشیابی کیفی- توصیفی در کلاس های چندپایه بیان گردیده است. نتایج پژوهش نشان داد موانع و مشکلات طرح ارزشیابی کیفی- توصیفی در کلاس های چندپایه عواملی چون، کمبود وقت، عدم توجه اولیای دانشآموزان، عدم وجود معلمان آموزش دیده و ارائه آموزش کافی و موثر به آنان، کتب درسی نامناسب، عدم تمرکز دانش آموزان و نبود امکانات و تجهیزات لازم برای اجرای طرح ارزشیابی کیفی- توصیفی در کلاس های چند پایه می باشد. |
کلیدواژه ها |
ارزشیابی کیفی توصیفی، کلاس های چند پایه، نظام آموزش و پرورش ایران |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |