تحلیل گفتمان پست مدرن رویکردی نوین به ضرورت تغییر و اصلاح شیوه تدریس در کلاس های چندپایه
کد مقاله : 1093-CNF
نویسندگان
سمانه موحدی فر *1، سیدبرزو جمالیان زاده2
1دانشجو رشته علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان یاسوج
2زبان و ادبیات فارسی، دانشکده ادبیات، پردیس شهید ایزدپناه(دانشگاه فرهنگیان)، یاسوج
چکیده مقاله
نواقص راهبردها و رویکرد های تدریس سنتی و ناتوانی آن در برآورده ساختن نیازهای واقعی دانش آموزان در کلاس های چند پایه، موجب توجه هر چه بیشتر نظام های آموزشی به الگوهای جدیدتر شده است. یکی از این رویکردهایی که می تواند تدریس در کلاس های چند پایه را متحول کند و کیفیت آن را ارتقاءدهد، رویکرد تحلیل گفتمان پست مدرن به منظور اصلاح و تغییر در الگو تدریس کلاس های چند پایه است. با توجه به اهمیت این رویکرد، مقاله حاضر با هدف ارائه و ارزشیابی دیدگاه تحلیل گفتمان پست مدرن به منظور اصلاح راهبردها و رویکردهای تدریس در کلاس های چندپایه انجام شده است. یافته ها نشان داد که مهمترین اهداف در هویت تحلیل گفتمان پست مدرنیسم تدریس در کلاس های چند پایه، تربیت شهروند انتقادی، تولید دانش، توسعه هویت فردی و اجتماعی، تاکید و توجه بر گفتمان سازنده دانش، حساسیت نسبت به تفاوتهای مهم و خودآفرینی میباشد. بنابراین لازم است مدرسان آموزشی از طریق ارایه محتوای مناسب مانند گفتگو، گزارش، و همچنین علایق، تجارب فردی و اجتماعی دانش آموزان و با به کارگیری روشهای تدریس مشارکتی، روش یادگیری مستق، روش انتقادی و روش زبانی و در نهایت با استفاده از نتایج خودارزیابی دانش-آموزان، زمینه تحقق این رویکرد را فراهم آورند.
کلیدواژه ها
رویکرد نوین، تحلیل گفتمان، پست مدرنسیم، شیوه تدریس، کلاس های چند پایه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر