بررسی نقش راهکارهای تدریس موثر بر آموزش کلاس های چند پایه |
کد مقاله : 1090-CNF |
نویسندگان |
رضا مریدی *، رضا ملکی دانشجو علوم تربیتی، پردیس شهید رجایی کرمانشاه |
چکیده مقاله |
در نظام آموزشی کشور ما، وجود کلاسهای چند پایه واقعیتی اجتناب ناپذیر است. شرایط سخت محیطی، کمبود جمعیت دانش آموزی، کمبود نیروی انسانی و وجود مشکلات و مسایل متعدد مالی و اقتصادی از عواملی هستند که امکان تشکیل واحد آموزشی را با کلاسهای تک پایه محدود می سازند. هدف مقالهی حاضر، بررسی معایب و محاسن، روشهای تدریس و مدیریت کلاسهای چند پایه میباشد. تحقیق حاضر از نوع کاربردی و روش تحقیق کیفی است. جامعه آماری پژوهش، شامل معلمان مدارس ابتدایی چندپایه شهرستان هرسین که در سال تحصیلی 98-97 مشغول به فعالیت بودند. با روش نمونه گیری هدفمند 20 نفر از معلمان مدارس چندپایه انتخاب شدند و از ابزار مصاحبه غیر ساختارمند و مشاهده به منظور گردآوری دادههای کیفی استفاده شده است. تحلیل دادهها با استفاده از روش تحلیل محتوای متن صورت گرفته است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که چالشهای آموزش در کلاسهای چندپایه دو دسته هستند، چالشهای اصلی آموزشی همچون: کمبود زمان آموزش، فقدان تجهیزات و وسایل کمک آموزشی، حجم زیاد کتب درسی برای تدریس درکلاسهای چندپایه، ، ، نامناسب بودن ترکیب سنی دانش آموزان ، تفاوت سنی دانش آموزان درکلاس و چالشهای جانبی غیرآموزشی ازجمله: عدم رضایتمندی معلمان، ، نبود کادر آموزش دیده نامناسب بودن فضای آموزشی، بیثباتی نیروی آموزشی معلم در کلاسهای چندپایه . آموزش درکلاسهای چندپایه در کنار چالشهای موجود دارای محاسنی چون تکرار و یادآوری مطالب آموزشی برای دانش آموزان پایههای بالاتر، فعال بودن و همیاری دانشآموزان در امر یادگیری و آموزش، تقویت روحیه مسؤولیت پذیری، تعامل اجتماعی بالای دانش آموزان نیز می باشد. |
کلیدواژه ها |
آموزش، کلاسهای چندپایه، مدارس ابتدایی، معلم ابتدایی، دانش آموز. |
وضعیت: پذیرفته شده مشروط برای ارائه به صورت پوستر |