بررسی رابطه بین هوشهیجانی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان چندپایه |
کد مقاله : 1071-CNF (R1) |
نویسندگان |
مهدی شمالی احمدآبادی *1، عزت پورامینی2، نجمه جانبالهی فیروزآبادی3، طاهره فلاح4 1مدرس دانشگاه پیام نور، اردکان، یزد، ایران 2کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه علامه طباطبایی 3کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی یزد 4کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور میبد |
چکیده مقاله |
خودکارآمدی تحصیلی یکی از متغیرهایی موثر بر عملکرد تحصیلی است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین هوشهیجانی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان چندپایه انجام گرفت. این مطالعه از نوع پژوهشهای همبستگی و با اهداف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از کلیه دانشآموزان چندپایه دختر پایه ششم مدارس شهر میبد در سال تحصیلی 1398-1399 بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی ساده تعداد 58 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای هوش هیجانی و خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان بود که شرکتکنندگان به آن پاسخ دادند. از آزمون همبستگی پیرسون و نرمافزار Spss24 برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی و ابعاد خودآگاهی، خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت روابط با خودکارآمدی تحصیلی دانشآموزان رابطه مثبت معناداری وجود دارد (001/0>P). براساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که هوشهیجانی میتواند در بهبود خودکارآمدی دانشآموزان چندپایه موثر بوده و آن را تسهیل کند. |
کلیدواژه ها |
هوش هیجانی، خودکارآمدی تحصیلی، دانشآموزان، چندپایه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |