بررسی رابطه بین درگیری شناختی تحصیلی و اضطراب امتحان دانش‌آموزان چندپایه
کد مقاله : 1070-CNF (R1)
نویسندگان
مهدی شمالی احمدآبادی *1، نجمه جانب‌الهی فیروزآبادی2، طاهره فلاح3، عزت پورامینی4
1مدرس دانشگاه پیام نور، اردکان، یزد، ایران
2کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی یزد
3کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور میبد
4کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده مقاله
اضطراب امتجان یکی از مشکلاتی است که برخی از دانش‌آموزان با آن مواجه هستند. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین درگیری شناختی تحصیلی و اضطراب امتحان دانش‌آموزان چندپایه انجام شد. این پژوهش یک مطالعه توصیفی و همبستگی و از لحاظ هدف نیز کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از کلیه دانش‌آموزان جندپایه مقاطع پنجم و ششم مدارس شهر اردکان یا تعداد 194 نفر بود که با شیوه نمونه‌گیری در تصادفی تعداد 129 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان به پرسشنامه‌های دوعاملی فرایند یادگیری کمبر و همکاران (2004) و اضطراب امتحان فریدمن (1977) پاسخ دادند. روایی پرسشنامه دوعاملی فرایند یادگیری توسط کمبر و همکاران (2004) مطولب و پایایی آن 91/0 گزارش شده همچنین کمبر و همکاران (2004) روایی پررسشنامه اضطراب امتحان را از طریق تحلیل عاملی تأییدی مطلوب و پایایی پرسشنامه را در رویکرد عمیق 82/0 و در رویکرد سطحی را 71/0، گزارش کردند. داده‌های جمع‌آوری شده با استفاده از آزمون‌های همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که بین درگیری شناختی تحصیلی و اضطراب امتحان دانش‌آموزان چندپایه رابطه منفی معنی‌داری وجود دارد (05/0>P). بر اساس یافته‌های پژوهش پیشنهاد می‌شود مدارس زمینه‌های لازم را برای بهبود درگیری شناختی تحصیلی در مدارس چندپایه ایجاد نمایند تا شرایط لازم برای کاهش اضطراب امتحان و همچنین بهبود عملکرد تحصیلی دانش‌آموزان این مدارس فراهم شود.
کلیدواژه ها
درگیری تحصیلی، اضطراب امتحان، دانش‌آموزان، چندپایه
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر