بررسی رابطه بین هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان چندپایه |
کد مقاله : 1069-CNF |
نویسندگان |
مهدی شمالی احمدآبادی *1، طاهره فلاح2، عزت پورامینی3، نجمه جانبالهی فیروزآبادی4 1مدرس دانشگاه پیام نور، اردکان، یزد، ایران 2کارشناسی علوم تربیتی، دانشگاه پیام نور میبد 3کارشناسی ارشد مشاوره مدرسه، دانشگاه علامه طباطبایی 4کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه آزاد اسلامی یزد |
چکیده مقاله |
عملکرد تحصیلی در ارزیابی میزان موفقیت و یادگیری دانشآموزان بسیار مهم است. پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین هوشهیجانی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان چندپایه انجام گرفت. این مطالعه از نوع پژوهشهای همبستگی و با اهداف کاربردی است. جامعه آماری پژوهش حاضر متشکل از کلیه دانشآموزان چندپایه دختر پایه ششم مدارس شهر میبد در سال تحصیلی 1398-1399 بود که با استفاده از روش نمونهگیری ساده تعداد 58 نفر به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامههای هوش هیجانی و عملکرد تحصیلی دانشآموزان بود که شرکتکنندگان به آن پاسخ دادند. از آزمون همبستگی پیرسون و نرمافزار Spss24 برای تجزیه و تحلیل دادههای پژوهش استفاده شد. نتایج پژوهش نشان داد که بین هوش هیجانی و ابعاد خودآگاهی، خودمدیریتی، آگاهی اجتماعی و مدیریت روابط با عملکرد تحصیلی دانشآموزان چندپایه رابطه مثبت معناداری وجود دارد (001/0>P). بر اساس یافتههای پژوهش میتوان نتیجه گرفت که هوش هیجانی میتواند در بهبود عملکرد تحصیلی دانشآموزان چندپایه موثر بوده و آن را تسهیل کند. |
کلیدواژه ها |
هوش هیجانی، عملکرد تحصیلی، دانشآموزان، چندپایه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |