ارزیابی کیفیت صلاحیتهای حرفه ای معلمان چند پایه به روش آمیخته: مطالعه موردی(معلمان چندپایه استان کردستان)
کد مقاله : 1062-CNF (R1)
نویسندگان
رشید احمدرش *1، شوبو عبدالملکی2
1استادیارجامعه شناسی گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان کردستان، ایران.
2دبیر آموزش و پرورش و مدرس دانشگاه فرهنگیان کردستان
چکیده مقاله
هدف این پژوهش ارزیابی کیفیت صلاحیتهای حرفه ای معلمان چند پایه در استان کردستان بود. رویکرد این پژوهش ترکیبی از نوع اکتشافی متوالی است. مصاحبه شوندگان در مرحله کیفی 20 نفر از اساتید علوم تربیتی بودند که به صورت هدفمند انتخاب شدند. جامعه آماری در بخش کمی شامل معلمان چند پایه استان کردستان به تعداد 400 نفر که از بین آنان 100 نفر به عنوان حجم نمونه و به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. ابزار تحقیق شامل مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته بود که روایی پرسشنامه ها از لحاظ صوری و محتوایی مورد تأیید اساتید علوم تربیتی قرار گرفت . همچنین پایایی پرسشنامه به روش آلفای کرانباخ 92/٠ به دست آمد. برای تجزیه وتحلیل اطلاعات از آزمون دوجمله ای و آزمونt تک نمونه ای استفاده شد. نتایج پژوهش، تدوین پرسشنامه در قالب 7 شاخص و 40 گویه شامل توجه به تفاوتهای فردی، فرصت به دانش آموزان برای درگیری محتوا، استفاده از فناوری اطلاعات درتدریس، استفاده از آزمایشگاه و فعالیتهای عملی در تدریس، پرداختن به فعالیتهای عملی درون کلاسی، میزان توجه به فعالیتهای عملی برون کلاسی و استفاده ازروشهای تدریس متنوع متناسب با مخاطب و محتوا بود. همچنین نتایج پژوهش نشان داد که کیفیت صلاحیتهای حرفه ای معلمان چندپایه استان کردستان در تمام مؤلفه ها به جز استفاده از فناوری اطلاعات در تدریس از سطح مطلوبی برخوردار است، بالاترین کیفیت مربوط به توجه به فعالیتهای عملی درون کلاسی با میانگین 58/3 و کمترین کیفیت مربوط به استفاده از فناوری اطلاعات در تدریس با مقدار 01/1 بوده است.
کلیدواژه ها
ارزیابی، صلاحیتهای حرفه ای ، معلمان، چند پایه، استان کردستان، روش آمیخته
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی