آسیب شناسی آموزش به روش سنتی و شناسایی دلایل عدم استفاده از الگوهای نوین تدریس در کلاس های چندپایه از دیدگاه معلمان مدارس ابتدایی چندپایه شهرستان کرمانشاه
کد مقاله : 1061-CNF
نویسندگان
سجاد صادقی مهر *1، حسین منوچهری1، فاطمه خلفیان معرفی2
1دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان کرمانشاه
2دانشجوی کارشناسی آموزش ابتدایی دانشگاه فرهنگیان خوزستان
چکیده مقاله
یکی از مشکلات مهم و اساسی در نظام آموزش و پرورش خصوصا در کلاس های چندپایه، به کار نگرفتن روش ها و الگوهای نوین تدریس در آموزش است. به همین سبب دانش آموزان کلاس های چند پایه، علاقه زیادی به تحصیل نشان نمی دهند. طبق آمار حدود یک میلیون دانش آموز در کشور ما در کلاس های چند پایه مشغول به تحصیل هستند. هدف این پژوهش، آسیب شناسی آموزش به روش سنتی و شناسایی دلایل عدم استفاده از الگوهای نوین تدریس در کلاس های چند پایه از دیدگاه معلمان مدارس ابتدایی چندپایه شهرستان کرمانشاه می باشد. نوع تحقیق کاربردی و روش تحقیق کیفی است. جامعه ی آماری پژوهش، شامل معلمان مدارس چندپایه شهرستان کرمانشاه می باشد که در سال تحصیلی 99-98 مشغول به فعالیت بوده اند. با روش نمونه گیری تصادفی، 10 نفر از معلمان مدارس چندپایه انتخاب شدند و از ابزار مصاحبه (غیر ساختارمند) برای جمع آوری داده های کیفی استفاده گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از روش تحلیل محتوای متن صورت گرفته است. یافته های پژوهش نشان می دهد که معایب استفاده از روش تدریس سنتی در کلاس های چندپایه، از محاسن آن بسیار بیشتر است و دلایل عدم استفاده از الگوهای نوین تدریس در این کلاس ها در دو دسته جای می گیرند که دسته ی اول، دلایل مرتبط با معلمان و دانش آموزان و دسته ی دوم، دلایل مرتبط با ساختارها هستند. اگر از الگوهای نوین تدریس استفاده گردد، بسیاری از مشکلات آموزشی این کلاس ها رفع خواهد شد.
کلیدواژه ها
روش سنتی، کلاس های چندپایه، الگوهای تدریس، آسیب شناسی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر