مقایسه دیدگاه اجراکنندگان ارزشیابی توصیفی در کلاسهای تکپایه و چندپایه (مورد مطالعه: شهرستان سنندج ) |
کد مقاله : 1045-CNF |
نویسندگان |
سارا نقدی *1، جلال غریبی2 1گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان استان کردستان، ایران و شاغل در آموزش و پرورش استان کردستان 2مدرس گروه علوم تربیتی دانشگاه فرهنگیان کردستان |
چکیده مقاله |
هدف این پژوهش، مقایسه دیدگاه اجراکنندگان ارزشیابی توصیفی در کلاسهای تک پایه و چندپایهی شهرستان سنندج است. پژوهش حاضر از نوع تحقیقات کاربردی است. روش به کار رفته در این پژوهش توصیفی و از نوع زمینهیابی(پیمایشی) است. جامعهی آماری شامل معلمان کلاسهای تکپایه و چندپایهی دورهی ابتدایی بود که در مدارس شهرستان سنندج مشغول به خدمت بودند. نمونهی این پژوهش به روش نمونهگیری تصادفی ساده 90 نفر معلم تک پایه و 30 نفر معلم چندپایه انتخاب شد. برای گردآوری دادهها از پرسشنامهی قنبری، جانباز و احمدی(1395) با طیف 5 درجهای لیکرت استفاده گردید. پایایی پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ برای معلمان تکپایه 89/0 و چندپایه 83/0 است. همچنین با تعدادی از آنها نیز مصاحبه انجام شد. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که باتوجه به سطح معناداری بهدست آمده، بین دو گروه تفاوتی وجود ندارد. هر دو گروه چهار مؤلفهی مشکلات اجرایی ارزشیابی توصیفی، وقتگیر بودن استفاده از آن، افت جایگاه معلمان در مدرسه و کاهش انگیزهی دانشآموزان را از جمله محدودیتهای فراروی طرح ارزشیابی توصیفی دانستند. همچنین مشخص شد که هر دو گروه پنج مؤلفهی ارزشیابی از سطوح بالای یادگیری، استفاده از ابزارهای متنوع ارزشیابی، اثر مثبت در فرآیند یاددهی– یادگیری، اعتبار بالای نتایج حاصل از ارزیابی و اثر مثبت در بهداشت روانی دانشآموزان را جزء فرصتهای ارزشیابی توصیفی دانستند. |
کلیدواژه ها |
ارزشیابی توصیفی، دیدگاه معلمان، تک پایه، چندپایه |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |