تبیین مشکلات نظام آموزش‌وپرورش در مواجهه با شیوع ویروس کرونا؛ با تأکید بر کلاس‌های چندپایه
کد مقاله : 1044-CNF (R1)
نویسندگان
پروین صمدی1، سحر قریب طزره *2
1دانشیار مطالعات برنامه درسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
2دانشجوی دکتری مطالعات برنامه درسی، دانشگاه الزهرا، تهران، ایران
چکیده مقاله
با شیوع ویروس کرونا در اواخر دسامبر 2019 جوامع و نظام های آموزشی جهان غافل‌گیر شدند. اما میزان غافل‌گیری در جوامع متفاوت یکسان نیست و جوامع پیشرفته در شرایط بهتری قرار دارند. با این حال پژوهش حاضر درصدد است که با شناسایی و تبیین مشکلات نظام آموزش‌وپرورش کشور در مواجهه با شیوع ویروس کرونا به‌ویژه در کلاس‌های چندپایه زمینه‌های برطرف سازی مشکلات و عملکرد مطلوب در دوران پساکرونا را فراهم آورد و در واقع در تشریح مشکلات حوزه یاری‌رسان دست‌اندرکارن و پژوهشگران این حیطه باشد. برای دستیابی به این هدف از روش پژوهش کتابخانه‌ای – بررسی مقالات، گزارش‌ها و ... - استفاده شده است. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد که عدم تمکن مالی خانواده‌ها، دسترسی پایین دانش‌آموزان به فضای مجازی، فقدان مهارت معلمان در آموزش مجازی، جو فرهنگی حاکم بر مناطق آموزشی، نبود مهارت والدین در اجرای برنامه درسی، مسافت طولانی مدارس با مناطق شهری و عدم همسالی و تفاوت در مقطع تحصیلی دانش‌آموزان در زمره مهم‌ترین مشکلات نظام آموزش‌وپرورش در مناطق آموزشی با کلاس‌های چندپایه است. البته برخی از مشکلات یاد شده به‌طور مشخص مربوط به نظام آموزش‌وپرورش نیست و از آنجایی که عملکرد مطلوب این نهاد را مخدوش کرده است در ذیل مشکلات آموزش‌وپرورش قرار گرفته است. همچنین در برخی از کلاس‌های تک پایه نیز ممکن است برخی از مشکلات احصائی حاکم باشد اما شدت مشکلات در کلاس‌های چندپایه به‌مراتب بیشتر است. ناظر به یافته‌های پژوهش نیز به پیشنهادهایی از جمله تدوین برنامه درسی تربیت‌معلم در حوزه آموزش مجازی و ... جهت ارتقا عملکرد نظام آموزش‌وپرورش اشاره شده است
کلیدواژه ها
آموزش‌وپرورش، کرونا، کلاس‌های چندپایه.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر