راهبردهای تدریس مطلوب در کلاس‌های درس چند پایه: مطالعه‌ای پدیدارشناسانه
کد مقاله : 1030-CNF
نویسندگان
محسن کردلو *1، امیر مرادی2، یونس امیراحمدی3
1آموزش و پرورش
2مدرس مدعو دانشگاه فرهنگیان (شهید رجایی)- مشاور مدرسه آموزش و پرورش ناحیه یک کرمانشاه
3کارشناس آموزش سازمان مرکزی دانشگاه فرهنگیان
چکیده مقاله
آموزش و تدریس در کلاس‌های چندپایه روش مطلوبی برای رسیدن به اهداف آموزش و پرورش و در ادامه سازوکاری برای ایجاد عدالت آموزشی در مناطق روستایی، دور افتاده و محروم است بدین صورت دانش‌آموان چندپایه می‌توانند دانش و مهارت‌هایی به مانند دانش‌آموزان تک پایه بدست بیاورند تا برای خود و دیگران مفید واقع شوند. هدف پژوهش حاضر، بررسی و تبیین راهبردهای تدریس مطلوب در کلاس‌های درس چند پایه در مقطع ابتدایی از دیدگاه آموزگاران با رویکرد پدیدارشناسی است. برای درک تجربه زیسته شرکت-کنندگان از روش نمودشناسی تفسیری از رویکردهای پژوهش کیفی استفاده شده است. نمونه پژوهش حاضر آموزگارانی هستند که حداقل یک سال در کلاس های چند پایه تدریس کرده‌اند. داده ها از راه مصاحبه ژرف نیمه ساختار یافته جمع‌آوری و سپس به روش ون منن تحلیل شدند. بر بنیاد یافته‌های پژوهش مهمترین راهبردهای تدریس اثربخش در کلاس های چند پایه در مقطع ابتدایی از دیدگاه آموزگاران عبارتند از: به کارگیری روش تدریس چندپایه تلفیقی، استفاده از روش ایفای نقش، به کارگیری روش همیاری و بحث گروهی، استفاده از راهبرد معلم‌یاری، استفاده از ظرفیت‌های محیطی و مدیریت و سازماندهی کلاس درس اشاره کرد. در نتیجه از دیدگاه مصاحبه‌شوندگان می‌توان گفت به کارگیری راهبردهای تدریس مطلوب در کلاس‌های چندپایه می‌تواند منجر به اثربخش‌‌تر شدن تدریس و در ادامه منجر به عمیق‌تر شدن یادگیری ‌دانش‌آموزان گردد.
کلیدواژه ها
پدیدارشناسی، راهبردهای تدریس، کلاس‌های چند پایه، مقطع ابتدایی.
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی