راهبردهای تدریس موثر در آموزش کلاس های چند پایه |
کد مقاله : 1025-CNF (R1) |
نویسندگان |
فاطمه صفرپورمرکیه *1، طاهر صفرپورمرکیه2 1آموزش و پرورش منطقه تولمات - دبیرستان الزهرا 2دبیر ادبیات فارسی - منطقه تولمات |
چکیده مقاله |
چکیده درعصری که مسائلی مانند کنترل جمعیّت مطرح است؛ درنتیجه زادولد و تعداد دانش آموزان کاهش مییابد.در این شرایط در نظام آموزش کشور ما، وجود کلاسهای چندپایه حقیقتی است که نمیتوان آن را انکار کرد.کلاسی که دانشآموزانی از چندپایه به صورت همزمان، تحت نظر یک معلم آموزش داده میشوند.دانشآموزان این نوع کلاسها، اغلب کسانی هستند که از روستا یا حومۀ شهرهای کوچک و فضای دورافتاده برخاستهاند .آموزگاران این گونه کلاسها نیز بیشتر از مناطق روستایی هستند. تدریس در کلاسهای چندپایه،تجارب فراوانی را به بار می-آورد.برخی از افراد، این قسم از کلاسها را جزو معضلات نظام آموزشی می دانند و بعضی به مثابۀ فرصتی برای یک عمل آموزش و پرورش بهینه به شمار می آورند.نگارنده در این جستار سعی دارد که ضمن بیان تعریفی از کلاسهای چندپایه،اهمیت و ضرورت تشکیل آن در برخی مناطق ،با استفاده از رویکرد توصیفی-تحلیلی به بررسی راهبردهای تدریس مؤثر در آموزش کلاسهای چندپایه بپردازد.هرچند پیبردن به همۀ راز و رمزها و کشف برنامهها و اقدامات یک تدریس مؤثر دستکم برای بنده ممکن نیست؛اما با بضاعت مزجات علمی سعی کرده است با استناد به منابع کتابخانهای و در مواردی بهرهگیری از اینترنت،سهمی هرچند مختصر در این راه دراز داشته باشد. |
کلیدواژه ها |
کلید واژهها:راهبردهای تدریس مؤثر، کلاسهای چندپایه،دانشآموزان، معلمان مدارس. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |