از معلم چندپیشه تا معلم چندپایه: نگاهی بر طرح ها و مصوبات شورای عالی آموزش و پروش در خصوص آموزش روستائیان |
کد مقاله : 1023-CNF |
نویسندگان |
رحیم روح بخش اله آباد * شورای عالی آموزش و پروش |
چکیده مقاله |
چکیده مقاله در نظام آموزشی سنتی ایران طی قرون متمادی، امر آموزش در اقصی نقاط کشور اعم از مراکز شهری و مناطق روستائی امری محلی و بومی بود. ملای محله یا ده در مکتبخانه خویش به طالبان سواد، آموزش الفبا، حساب، قرآن، احکام و بعضا ادبیات غنی ایران اعم از نظم و نثر را آموزش می داد. اما با تحولات گسترده در نیمه دوم عصر قاجاریه در عرصه های مختلف، نظام آموزشی نیز به بن بست رسید و توان پاسخگویی به نیازهای جدید را نیافت. از این روی با شکل گیری تدریجی نظام آموزشی جدید، این ماموریت نیز همچون بسیاری از عرصه های دیگر به دولت مدرن واگذار گردید. اما دولت امکانات و شرایط لازم برای گسترش مدارس نوین در همه مناطق را نداشت. لذا بعد از چند دهه از تاسیس مدارس نوین، نوبت به مناطق محروم و البته کم جمعیت رسید. این مقاله از نوع توصیفی- تحلیلی و به شیوه کتابخانه ای- اسنادی حاکی است شورای عالی آموزش و پرورش به عنوان نهاد سیاستگذار در عرصه آموزش عمومی طی شش دهه اخیر با تصویب قوانین و مقررات مربوط به تربیت معلم روستایی با تحولات کلان آموزشی کشور همراهی کرده است. طرح «کارگزار-معلم- چند پیشه» در سال های نخست بعد از انقلاب و تصویب «آیین نامه کلاس های چندپایه» در سال های اخیر از زمره این اقدامات است که زمینه گسترش سواد آموزی در روستاها، توجه به مناطق محروم، عدالت آموزشی و ... فراهم کرد. |
کلیدواژه ها |
کلیدواژه ها: شورای عالی آموزش و پرورش، معلم چندپیشه، معلم چندپایه، قوانین و مقررات، روستا. |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی |