چگونگی انتخاب و سازماندهی محتوای کلاس های چند پایه (مقاله ی مروری) |
کد مقاله : 1021-CNF (R1) |
نویسندگان |
فاطمه کریمی *1، محمد عظیمی2، ندا نعیمی3 1گروه آموزش ابتدایی،دانشگاه فرهنگیان،اردبیل،ایران 2گروه آموزش ابتدایی،دانشگاه فرهنگیان، اردبیل، ایران 3گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، اردبیل، ایران |
چکیده مقاله |
در کلاس های چندپایه یکی از چالش های اساسی که اکثر معلمان با آن روبرو هستند کمبود زمان و حجم بالای محتوای درسی است و آنها بیشترین نگرانی را در مورد ارائه ی محتوا براساس اهمیت آن، به ویژه در کلاس های چند پایه، دارند. بنابراین یکی از عوامل مهم برای رفع این نگرانی انتخاب و سازماندهی مناسب محتوا است. هدف پژوهش حاضر بررسی چگونگی انتخاب و سازماندهی محتوای کلاس های چند پایه به روش کیفی_توصیفی و با استناد به آثار کتابخانه ای است. نتایج حاصل از این جستار به این صورت است که؛ انتخاب درست محتوا، ساختار و چگونگی سازماندهی آن، مهمترین نقش را در میزان کارآیی برنامه درسی اجرا شده در کلاس های چند پایه ایفا می کند؛ زیرا درصورت عدم توجه به انتخاب محتوا و سازماندهی مناسب، آموزش از مسیر اصلی منحرف می شود و مطالبی آموخته می شود که مفید نیست یا از اولویت برخوردار نیست. بنابراین یکی از مهم ترین عوامل موفقیت و کارایی بهتر در این کلاس ها طراحی و تنظیم درست محتوا است که علاوه بر توجه برنامه ریزان درسی به اصول و معیار های انتخاب و سازماندهی محتوا، معلمان نیز باید با این اصول و معیارها آشنا باشند و برای یادگیری بهتر دانش آموزان در کلاسهای چندپایه در انتخاب و سازماندهی محتوا ضمن توجه به اصول و معیار ها و در نظر گرفتن اهداف و مقاصد اصلی هر درس به تعدادپایه ها ،سطوح یادگیری،زمان و شرایط کلاسی توجه کرده و از شیوه های سازماندهی همچون مارپیچی، القا، تلفیقی و ....استفاده کنند. |
کلیدواژه ها |
کلاس های چندپایه، معلمان، انتخاب محتوا، سازماندهی محتوا |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |