چگونگی انتخاب و سازماندهی محتوای کلاس های چند پایه (مقاله ی مروری)
کد مقاله : 1021-CNF (R1)
نویسندگان
فاطمه کریمی *1، محمد عظیمی2، ندا نعیمی3
1گروه آموزش ابتدایی،دانشگاه فرهنگیان،اردبیل،ایران
2گروه آموزش ابتدایی،دانشگاه فرهنگیان، اردبیل، ایران
3گروه آموزش ابتدایی، دانشگاه فرهنگیان، اردبیل، ایران
چکیده مقاله
در کلاس های چندپایه یکی از چالش های اساسی که اکثر معلمان با آن روبرو هستند کمبود زمان و حجم بالای محتوای درسی است و آنها بیشترین نگرانی را در مورد ارائه ی محتوا براساس اهمیت آن، به ویژه در کلاس های چند پایه، دارند. بنابراین یکی از عوامل مهم برای رفع این نگرانی انتخاب و سازماندهی مناسب محتوا است. هدف پژوهش حاضر بررسی چگونگی انتخاب و سازماندهی محتوای کلاس های چند پایه به روش کیفی_توصیفی و با استناد به آثار کتابخانه ای است. نتایج حاصل از این جستار به این صورت است که؛ انتخاب درست محتوا، ساختار و چگونگی سازماندهی آن، مهمترین نقش را در میزان کارآیی برنامه درسی اجرا شده در کلاس های چند پایه ایفا می کند؛ زیرا درصورت عدم توجه به انتخاب محتوا و سازماندهی مناسب، آموزش از مسیر اصلی منحرف می شود و مطالبی آموخته می شود که مفید نیست یا از اولویت برخوردار نیست. بنابراین یکی از مهم ترین عوامل موفقیت و کارایی بهتر در این کلاس ها طراحی و تنظیم درست محتوا است که علاوه بر توجه برنامه ریزان درسی به اصول و معیار های انتخاب و سازماندهی محتوا، معلمان نیز باید با این اصول و معیارها آشنا باشند و برای یادگیری بهتر دانش آموزان در کلاسهای چندپایه در انتخاب و سازماندهی محتوا ضمن توجه به اصول و معیار ها و در نظر گرفتن اهداف و مقاصد اصلی هر درس به تعدادپایه ها ،سطوح یادگیری،زمان و شرایط کلاسی توجه کرده و از شیوه های سازماندهی همچون مارپیچی، القا، تلفیقی و ....استفاده کنند.
کلیدواژه ها
کلاس های چندپایه، معلمان، انتخاب محتوا، سازماندهی محتوا
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر