بررسی مشکلات آموزشی و غیر آموزشی در مدیریت کلاس‌های چندپایه ابتدایی (چالش ها و راهکارها)
کد مقاله : 1016-CNF (R1)
نویسندگان
ماجد سواری *1، مسعود ایری1، مرضیه روشن2
1مدیریت آموزشی، روانشناسی و علوم تربیتی،دانشگاه شهید بهشتی تهران، ایران
2مدیریت آموزشی، روانشناسی و عللوم تربیتی، دانشگاه شهیدد بهشتی تهران، ایران
چکیده مقاله
تقریباً حدود ۴۴ هزار کلاس چند پایه‌ای در کشورداریم که یک معلم مسئولیت تدریس این کلاس‌ها را برعهده دارد. دلیل اصلی تشکیل کلاس های چند پایه به حد نصاب نرسیدن تعداد دانش آموزان دریک پایه ی تحصیلی است. دانش آموزان کلاس های درس چند پایه را اغلب دانش آموزان روستایی یا دانش آموزان عشایری حومه شهرهای کوچک و دور افتاده تشکیل می‌دهند. طبیعی است چنین مدارس و کلاس های چند پایه ای دارای محدویت ها و مشکلات دوچندانی نسبت مدارس شهری هستند، که عدم توجه به آنها می تواند آسیب ها و مشکلاتی به ترتیب برای دانش آموزان، معلمان، خانوادهها و به تبع آن نظام آموزشی منطقه و کل به بار آورد. هدف اصلی بنده در این پژوهش ضمن بررسی برخی از مشکلات و چالش های موجود در کلاس های چندپایه ابتدایی و تفکیک آنها به دو نوع آموزشی و غیر آموزشی، راهکارهایی جهت پیشگیری و کاهش این‌گونه مشکلات ارائه می نماییم. در این پژوهش با استفاده از روش تحقیق توصیفی ـ تحلیلی نتیجه گرا و جست‌و‌جو در پایگاه ها، سایت ها و منابع اطّلاعات علمی اینترنتی و کُتب مربوط در این حوزه و همچنین با توجه به تجربیات معلمان چند پایه؛ ضمن برجسته ساختن اهمیت توجه به آموزش در اینگونه مدارس و چالش های مربوط به آنها، پیشنهاد‌ات و راهکارهایی به‌ منظور آشنایی هرچه بیشتر آموزگاران کلاس های چند پایه با این محدودیت ها و مشکلات پیش رو، و همچنین استفاده صحیح از امکانات و ابزار موجود جهت پیشگیری و کاهش مشکلات مذکور ارائه شده است
کلیدواژه ها
مشکلات، چالش ها، کلاس ها ی چند پایه، مدارس عشایری، مدارس روستایی
وضعیت: پذیرفته شده برای ارائه شفاهی