شایستگیهای معلمان کلاسهای چند پایهی مدارس عشایری |
کد مقاله : 1014-CNF (R1) |
نویسندگان |
یعقوب رحیمی پردنجانی *1، مریم شفیعی سروستانی2، سودابه رحیمی پردنجانی3 1بخش مدیریت دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شیراز 2بخش مدیریت دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه شیراز 3دانشجوی رشته مشاوره دانشگاه پیام نور فارسان |
چکیده مقاله |
در نظام آموزشی مناطق عشایری وجود کلاسهای چندپایه واقعیتی اجتنابناپذیر است، شرایط سخت محیطی، کمبود جمعیت دانشآموزی، کمبود نیروی انسانی و فضای آموزشی، مهاجرت طبیعی یا اجباری و وجود مشکلات و مسائل متعدد مادی و اقتصادی از عواملی هستند که امکان تشکیل واحد آموزشی را با کلاسهای تکپایه محدود میسازند، داشتن یک الگو شایستگی برای معلمان چند پایه عشایری ضروری به نظر میرسد. یک الگوی شایستگی فهرستی از دانشها، مهارتها و نگرش هاست که از مشاهده عملکرد رضایت بخش یا استثنایی کارکنان برای یک شغل تهیه میشود کمیسیون شایستگیهایی اروپا ESET طبق یک جدول عناصر شایستگی را برای معلمان کلاس چند پایه به منظور ارتقای یادگیری فراگیران در سه حیطه آگاهی و درک با 13 مضمون مثل دانش برنامهدرسی کلاس چند پایه، و دانش روانشناسی، حیطه مهارت با 10 مضمون مثل توانایی جمعآوری, تحلیل, تفسیر شواهد و بکارگیری اطلاعات نتایج یادگیری مدرسه و حیطه نگرسی با 6 مضمون مثل احساس خودکارآمدی را معرفی کرده است. همچنین در این مقاله شایستگیهای مدیریت کلاسهای چند پایه بر اساس رویکرد پنج گانه فایول از منظر محققین برای معلمان عشایری ذکرشده است. |
کلیدواژه ها |
شایستگی معلمان، کلاس چند پایه، آموزش و پرورش عشایری |
وضعیت: پذیرفته شده برای ارسال فایل های ارائه پوستر |